دانلود و خرید کتاب فرخی یزدی رضا آذری شهرضایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فرخی یزدی

کتاب فرخی یزدی نوشتۀ رضا آذری شهرضایی در انتشارات شیرازه کتاب ما به چاپ رسیده است. این کتاب، فعالیت‌های سیاسی فرخی یزدی را به‌عنوان نیرویی آزادی‌خواه در برابر استبدادطلبان به‌ویژه در مناسبات وی با تیمورتاش، وزیر دربار بررسی می‌کند.

درباره کتاب فرخی یزدی

کتاب فرخی یزدی، برشی تاریخی از زندگی سیاسی این شاعر و مبارز دورۀ مشروطه است. محمد فرخی یزدی در ۱۲۶۸ خورشیدی در شهر یزد به دنیا آمد. او شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و دمکرات دورۀ مشروطیت بود که به‌عنوان نمایندۀ مردم یزد در مجلس شورای ملی برگزیده شد و در اواخر ۱۳۲۸ قمری به تهران کوچ کرد. در آنجا مقالات و اشعار مهیجی دربارۀ آزادی منتشر کرد. وی از جمله افرادی بود که پیشرفت‌های زیادی را در نزدگی خود تجربه کرد.

 یزدی در جریان جنگ جهانی اول، رهسپار بغداد و کربلا شد. در آنجا تحت پیگرد انگلیسی‌ها قرار گرفت. در دوران نخست‌وزیری وثوق‌الدوله، با قرارداد ۱۹۱۹ مخالفت کرد و به‌همین سبب مدت‌ها در زندان شهربانی محبوس شد. با وقوع کودتای سوم اسفند، مدتی در باغ سردار اعتماد زندانی شد. پس از گذراندن وقایعی در مجلس که او را در جناح اقلیت نشانده بود از کشور خارج شد و از طریق شوروی به آلمان رفت. در آنجا مدتی در نشریه‌ای به نام پیکار که صاحب‌امتیاز آن غیرایرانی بود، افکار انقلابی خود را منتشر کرد. او در زمان فعالیت‌های خود ملقب به تاج الشعرا بود و سردبیری نشریات حزب کمونیست ایران از جمله روزنامۀ طوفان را در دست داشت. فرخی مدتی پس از بازگشت به ایران به اتهامی به زندان افتاد و در  ۲۵ مهر ۱۳۱۸ در زندان درگذشت. دربارۀ علت مرگ او گفته‌های مختلفی نقل می‌شود.

نویسنده در کتاب فرخی یزدی تلاش کرده است با تکیه بر پاره‌ای از اسناد موجود و نوشته‌های منتشرشده در مطبوعات و خاطرات مختلف از یک دورۀ خاص از زندگی سیاسی و اجتماعی فرخی در سال‌های روزنامه‌نگاری او تصویر جدیدی ارائه دهد.

خواندن کتاب فرخی یزدی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های مربوط به تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فرخی یزدی

«با پیروزی انقلاب روسیه اوضاع ایران ناگهان تغییر می‌کند و نیروهای روسی دسته دسته ایران را ترک و خطر بزرگی که تمامیت ارضی و استقلال سیاسی ایران را در مخاطره قرار داده بود موقتا، رفع شد با روی کار آمدن حکومت بلشویکی تمام قراردادهای استعماری روسیه تزاری با ایران ملغی شد و این امر باعث شعف ایرانیان بخصوص نخبگان سیاسی و فرهنگی شد. رفع خطر روسیه باعث شد بسیاری از نیروهای سیاسی با اغتنام فرصت درصدد اعاده استقلال کشور برآید ولی از سوی دیگر بخشی از دولتمردان انگلیس در تلاش پر نمودن خلاء قدرت روسیه در ایران برآمده و این امر منجر به عقد قرارداد ۱۹۱۹ گردید.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۳۴,۰۰۰
تومان