دانلود و خرید کتاب داشناک - خویبون جهانگیر اندجانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب داشناک - خویبون

کتاب الکترونیکی داشناک - خویبون نوشتۀ جهانگیر اندجانی و کارو ساسونی و ترجمۀ کاوه بیات است و انتشارات شیرازه کتاب ما آن را منتشر کرده است. آنچه در کتاب داشناک - خویبون، ارائه می‌شود، یک گزارش و یک سند، هم از چگونگی شکل‌گیری هم‌پیمانی عملی و نظری ارمنی‌ها و کُردها در یک ائتلاف جدید است و هم از برداشت اولیۀ تُرک‌ها از این دگرگونی و تلاشی که در نقد آن به‌کار بردند تصویری ارائه می‌دهد.

درباره کتاب داشناک - خویبون

در دورۀ تحولات کردی که از یک دورۀ بیشتر عشایری و مذهبی به شکلی بیشتر سیاسی و ناسیونالیستی تبدیل شد، شورش آرارات به‌عنوان یک نقطۀ عطف بسیار مهم قابل‌توجه است. این شورش توسط گروهی از کردهای ترکیه تحت رهبری سیاسی سازمان خویبون و فرماندهی نظامی احسان نوری پاشا، در مخالفت با دولت آنکارا در فاصلۀ سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۰۹ شمسی در اطراف ارتفاعات آرارات بروز یافت.

کتاب داشناک - خویبون گزارشی دقیق و سندی مهم ارائه می‌دهد که چگونگی شکل‌گیری این تخالف عملی و نظری بین ارمنی‌ها و کردها در این مبارزه را به تصویر می‌کشد. همچنین، نگاهی به دیدگاه اولیۀ ترک‌ها نسبت به این تغییر و تلاش‌هایی که برای نقد و ارزیابی آن انجام دادند نیز دارد. این مجموعه معتبر به تجزیه‌وتحلیل این دوران تاریخی پیچیده و اهمیت آن در تحولات منطقه‌ای و ملی پرداخته و درک عمیق‌تری از ریشه‌ها و پیامدهای این شورش را ارائه می‌دهد.

خواندن کتاب داشناک - خویبون

این کتاب برای دوست‌داران مطالعات تاریخی مناسب است.

بخشی از کتاب داشناک - خویبون

«تحرکاتی چون قیام شیخ سعید پیران در سال 1304 شمسی برضد جمهوری نوپای تّرک که از نظر نیروهای سنت‌گرا غاصبِ کُرسی خلافت محسوب می‌شد و هم‌زمان با آن تلاش‌های شیخ محمود برزنجی در حوزه‌های کُردنشین بین‌النهرین برای تشکیل یک حکومت خودمختار و حتی مستقل.

در پی شکست این رشته تحرکات، پاره‌ای از فعالین کُرد در مقام نقد و ارزیابی آنچه گذشت به این نتیجه رسیدند که وجه عشایری این تلاش و تکاپو با تبعاتی چون رقابت و تقابل اجتناب‌ناپذیر واحدهای گوناگون ایلی با یکدیگر، یک نظام رهبری غیرمنعطف و سنتی و دیگر خصوصیات غالب بر جوامع کُرد، از عوامل مهم آن شکست و ناکامی بوده و برای جلوگیری از بروز ناکامی‌هایی مشابه به یک سازمان سیاسیِ متفاوت یا به عبارت دقیق‌تر یک سازمان ِ بیشتر سیاسی و کمتر ایلی نیاز است...»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان