دانلود و خرید کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب یسپر بنگتسون ترجمه زهره رحیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب اثر یسپر بنگتسون

کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب

معرفی کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب

کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب به‌قلم یسپر بنگتسون و ترجمهٔ زهره رحیمی را انتشارات حزب اراده ملت منتشر کرده است. این کتاب به تشریح ساختار یک حزب سیاسی و نحوهٔ ادارهٔ آن می‌پردازد. 

درباره کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب

احزاب سیاسی یکی از اهرم‌های مهم در پیشبرد حرکت‌ها و جهت‌دهی سیاست‌های یک کشور و در مواردی تاریخ‌ساز است. اما این سؤال پیش می‌آید که روند فعالیت احزاب سیاسی در ایران چگونه بوده است و چرا آن‌گونه که در دیگر کشورها شاهد آن هستیم، حرکت‌های حزبی نقش‌آفرین و اثرگذاری نداریم و به‌عبارتی فعالیت‌های حزبی آن‌طور که باید پا نمی‌گیرد. شاید پاسخ این پرسش را باید در مبانی و ساختار احزاب ایران و نحوهٔ ادارهٔ آن‌ها جست‌وجو کرد. یسپر بنگستون کوشیده است در کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب با زبانی ساده مبانی تشکیل و ادارهٔ یک حزب سیاسی را تشریح کند تا از این طریق به مخاطب برای درک سازمان‌دهی و نحوهٔ عملکرد یک حزب سیاسی یاری رساند.   

خواندن کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به حوزه‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، کنش‌گران و فعالان سیاسی که به دنبال یادگیری مبانی شکل‌گیری احزاب سیاسی هستند از مطالعهٔ این کتاب لذت خواهند برد.

بخشی از کتاب قالب ‌بندی و ساختاردهی یک حزب

«در اکثر نظام‌های سیاسی دموکراتیک جهان احزاب سیاسی نقش مهمی در نحوهٔ عملکرد دموکراسی ایفا می‌کنند. این احزاب سیاسی هستند که در انتخابات شرکت می‌کنند، فهرست نامزدهای انتخاباتی را ارائه می‌کنند و پلتفرم‌های سیاسی را برای توجه رأی‌دهندگان می‌نگارند. این احزاب سیاسی هستند که قانون‌گذاری می‌کنند و تصمیماتی می‌گیرند که بر زندگی تمامی شهروندان تأثیر می‌گذارد. این احزاب سیاسی هستند که امکان پاسخ‌گویی در قبال تصمیمات خود را دارند و در انتخاباتی آزاد و عادلانه قدرت را می‌توان از آنها سلب نمود.

حزب سیاسی چیست؟

احزاب سیاسی به عنوان رابط بین شهروندان و قدرت سیاسی عمل می‌کنند. مردم را سازماندهی می‌کنند تا بتوانند از این طریق در تصمیمات سیاسی نقش‌آفرین باشند آنها می‌توانند رأی‌دهندگان را بسیج کنند، مردم را به عضویت خویش درآورند، به ایشان در مورد مسائل اجتماعی آموزش بدهند و یا آن‌ها را به مطالبه‌گری هدایت کنند وقتی احزاب سیاسی خوب عمل کنند، نه تنها در تحقق سیاست در پارلمان‌ها یا اجرای کمپین‌ها شراکت پیدا می‌کنند بلکه کمک می‌کنند تا نفوذ سیاسی و دموکراتیک برای افراد بیشتری به واقعیتی زنده تبدیل شود آنها را به‌عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی در اختیار افراد قرار می‌دهند تا بر زندگی خود تأثیر بگذارند و آن را تحت کنترل درآورند.

یک حزب سوسیال دمکرات قصد دارد که چگونه حزبی باشد؟

مدل‌های مختلفی برای احزاب سیاسی وجود دارند. اگر می‌خواهید در مورد چگونگی تشکیل و توسعهٔ  یک حزب بیشتر بدانید ابتدا باید تعریف کنید که در پی کدام مدل حزبی هستید. آیا این حزب عمدتاً متشکل از گروهی از سیاستمداران منتخب است که به نمایندگی از گروه‌های ذی‌نفع حضور دارند؟ آیا حزبی با کنترل از بالا به پایین یا به‌عبارتی حزب کادر است؟ یا شاید حزبی پوپولیست است که حول یک رهبر قدرتمند با حامیانی که به جای اعضا حضور دارند متمرکز شده است؟ البته در این مقاله ما فرض می‌کنیم که یک حزب سوسیال دمکرات اساساً یک حزب جنبش مردمی هست و باید باشد که در آن قدرت در تشکیلات از اعضای آن نشأت می‌گیرد و از طریق تشکیلاتش به سمت بالا حرکت می‌کند. این مدل به یک روش کار فراگیر و دموکراتیک نیاز دارد که از دموکراسی داخلی نمایندگی و شفافیت برخوردار باشد. اساس چنین حزبی جنبش مردمی و مشارکت گستردهٔ مردمی است. حزبی که شهروندانی با تعهد و دیدگاه مشترک در مورد نحوهٔ عملکرد و توسعه جامعه را گرد هم می‌آورد. از این نظر فرقی بین حزب جنبش مردمی و دیگر احزاب وجود ندارد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۹۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

حجم

۹۹۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۶ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
۳۷,۵۰۰
۵۰%
تومان