خرید کتاب ترجمه الغارات فارسی و دانلود pdf | با مقدمه پناهیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ترجمه الغارات اثر سیدمحمود زارعی

کتاب ترجمه الغارات

انتشارات:بیان معنوی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۶۱۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ترجمه الغارات

کتاب ترجمه الغارات نوشتۀ ابراهیم بن محمد ثقفی و ترجمۀ سیدمحمود زارعی با مقدمه علیرضا پناهیان است. نشر بیان معنوی این کتاب را منتشر کرده است. کتاب، روایت‌گرِ سال‌های روایت‌ نشده از حکومت امیرالمومنین (ع) است؛ سال‌هایی که به دورۀ غارات مشهور هستند.

درباره کتاب ترجمه الغارات (ترجمه فارسی الغارات)

کتاب ترجمه الغارات دربارۀ دورۀ غارات و غارات نام دورۀ دوم از حکومت علی (ع) است.

حکومت حضرت علی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند. تمام سه جنگ مهم و مشهورِ جمل، صفین و نهروان در دو سال اول حکومت آن حضرت بوده و بیش از نیمی از دوران خلافت آن حضرت، پس از جنگ نهروان. از دورۀ دوم حکومت علی (ع) با نام دورهٔ «غارات» یاد می‌کنند؛ دوره‌ای مهم، عبرت‌آموز و از جهاتی مهم‌تر از دورهٔ اول حکومت آن حضرت. این کتاب با این هدف نوشته شده تا مردمان با این دوره از حکومت حضرت علی (ع) نیز آشنا شوند.

دوره غارات دارای دو ویژگی مهم است که آن را از زمان‌های دیگر متمایز کرده است:

اقدامات متعدد و متنوع معاویه برای تضعیف و حتی ساقط کردن حکومت امیرالمؤمنین (ع)

سستی و عدم همراهی یاران امیرالمؤمنین (ع) در مواجهه با اقدامات معاویه و تأمین امنیت خود

در مقدمۀ کتاب ترجمه الغارات (که به دست علیرضا پناهیان نوشته شده است) آمده که کتاب غارات نشان‌دهندهٔ اوج حکمت و بصیرت نویسندۀ آن، یعنی ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی است وی با نگارش این کتاب، فصلی از حیات غم‌بار و با عظمت امام علی (ع) را مستقلاً دیده و به آن پرداخته است. مطالعهٔ این کتاب و فهم حوادث پیچیده و دردناک آن دوران می‌تواند ما را به درک فلسفهٔ مظلومیت اولیای خدا و فهم راه‌های رفع این مظلومیت رهنمون کند و از مشهوراتی که گاه دقیق نیستند، عبور داده و متن وقایع تاریخ را برای ما به نمایش بگذارد.

این کتاب را «مقتل» نیز خوانده‌اند. پناهیان معتقد است که باید مقتل غارات را برای خود، مقدمهٔ فهم مقتل عاشورا قرار دهیم تا بدانیم چگونه کسانی که در جریان غارات سستی کردند، مبتلا به اقدامات یزید شدند و رذالت‌شان به جایی رسد که نه تنها در مقابل دیدگان آنها خیمه‌های امام غارت شد، بلکه خودشان به غارت خیمه‌های امام حسین (ع) پرداختند.

پناهیان از خوانندگان این کتاب می‌خواهد که آن را مکرر بخوانند؛ زیرا مقتل را باید مکرر خواند و اندیشید و اشک ریخت.

خواندن و خرید کتاب ترجمه الغارات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب الغارات را به دوستداران تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ترجمه الغارات

«ابوذر از رسول خدا (ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ وَ مَنْ فَارَقَ عَلِیاً فَقَدْ فَارَقَنِی؛ هرکس از من جدا شود از خدا جدا شده است و هرکس از علی (ع) جدا شود از من جدا شده است.»

یکی از مشکلاتی که پس از جنگ نهروان و نمایان شدن سستی یاران امیرالمؤمنین (ع) برای حکومت آن حضرت به وجود آمد، این بود که هرکس از اصحاب حضرت که خیانتی می‌کرد یا به دنیا گرایش پیدا می‌کرد، برای خود مأمنی سراغ داشت که از دست امیرالمؤمنین (ع) بگریزد و به آن پناه ببرد، که آن مأمن، شام و قرار گرفتن تحت حمایت معاویه بود. در نتیجه عده‌ای از اصحاب امیرالمؤمنین (ع) خیانت کرده و به سمت شام می‌گریختند.»

***

«علی (ع) مُنذِر بن جارود را حاکم فارس قرار داد. او چهارصد هزار درهم مالیات از مردم جمع‌آوری کرد و آنها را برای خودش برداشت. امیرالمؤمنین (ع) او را به زندان انداخت. صعصعة بن صوحان پیش امام (ع) شفاعت کرد و در کار او به جد ایستاد تا توانست او را از زندان آزاد کند.»

نظرات کاربران

hussaini
۱۴۰۱/۰۲/۰۴

لطفاً این کتاب را رایگان بگذارید تا استفاده نمایم

Zargar
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

کاش نسخه PDF هم قرار می دادید. نمودارها در فایل این نسخه حذف شده. مثل نمودار صفحات ۲۸ و ۲۹ کتاب چاپی که اتفاقا در فهم کتاب خیلی اثرگذار هست.

کاربر 1229391
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

به نظر من، لازم است که تاریخ دوران خلاف امیرالمومنین و غصه هایی که بر آن حضرت وارد کردند را مطالعه و با آن دوران آشنا بشویم و تجربه کسب کنیم

𝐑𝐄𝐙𝐀
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

کتاب فوق العاده خوب و خواندنی و تاثیرگذاریه بقول استاد نیمه پنهانی دوران خلافت مولاس خوندنش بر هر شیعه علی واجبه یجورایی

m.m.attarian
۱۴۰۱/۰۲/۰۷

اگر داغی برای زیستن ندارید ،این کتاب را و بلکه تاریخ زمان علی (ع) را بخوانید حتما داغدار خواهید شد !! کتاب پس از بیست سال هم در زمینه رمان تاریخی قشنگه

محمدحسین Ghafari
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

بسیار مقدمه خوب و قابل تأمل

برنا
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

عالی عالی عالی شیعه باشی و نخونی اصلا جور در نمیاد..

sabr_sbz
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

عالی .

سیّد جواد
۱۴۰۲/۰۱/۲۴

این کتاب را سال گذشته در همین اپلیکیشن خریداری کردم ولی فرصت مطالعه فراهم نشد تا ایام شهادت حضرت امیرالمومنین که در حرم مطهر امام رضا بودم توانستم آن را بخوانم. این کتاب زیبا و خواندنی، در مورد حوادث دو سال

- بیشتر
موتور سوار
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

کتاب خیلی خوبیه

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۷۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۳۷۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
۱۲,۵۰۰
۵۰%
تومان