دانلود و خرید کتاب هوربابا نسیم رستمی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب هوربابا اثر نسیم رستمی پور

کتاب هوربابا

امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب هوربابا

کتاب هوربابا نوشتۀ نسیم رستمی‌پور در انتشارات دانای راز به چاپ رسیده است. این کتاب، آیین هورباباخوانی شهرستان آران و بیدگل را که در شب نیمۀ ماه مبارک رمضان برگزار می شود در قالب قصه‌ای کودکانه و بامزه به تصویر کشیده است.

درباره کتاب هوربابا

عناصر فرهنگی هر جامعه، مانند درختی است که ریشه‌هایش در آیین‌ها و رسوم سنتی اقوام مختلف قرار دارد. شناخت آیین‌های دیرینه که در کشور ما، قبل و بعد از ظهور اسلام وجود داشته‌اند یکی از عوامل تثبیت هویت ملی است. در این میان، نقش کتاب‌ها و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان در شناساندن و حفظ هویت ایرانی و انتقال آن به نسل جوان را نباید نادیده گرفت. در میان آیین‌های مذهبی، آیین هورباباخوانی یکی از آیین‌های مذهبی است که میان نسل دیروز و امروز پیوند ایجاد می‌کند.

شهرستان آران و بیدگل از دیرباز به آیین‌ها و سنت‌هایی که ریشه در باورها و اعتقادات دینی مردم آن دارد، شناخته می‌شود. یکی از آیین‌های رایج این منطقه در ماه رمضان، آیین سنتی و مذهبی هوربابا است که قرن‌هاست در این منطقه جریان دارد. این آیین در نیمۀ نخست ماه مبارک رمضان به‌وی‍ژه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در آران و بیدگل اجرا می‌شود و گرچه به آیینی شاد و کودکانه شناخته می‌شود؛ اما نمادی از سنت انفاق است. در روایت‌ها آمده که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در شب‌های ماه رمضان به در خانۀ پیامبر می‌رفتند و سورۀ ۹۱ قرآن را قرائت می‌‌کردند و بعد از خواندن سوره، مسلمانان را دعا می‌فرمودند، آن‌گاه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین برای تشویق مقداری خوراکی به آن‌ها می‌دادند. بر همین اساس، مردم آران و بیدگل با برپایی این آیین، این سنت را به جا می‌آورند. در آواز آیینی هوربابایی در آران و بیدگل، گروهی از کودکان و نوجوانان طبق قرار قبلی بین خودشان، بعد از افطار در یک مکان مشخص جمع می‌شوند و بنا به رأی، یک نفر صندوق‌دار و یک نفر میان‌دار انتخاب می‌کنند و در کوچه پس‌کوچه‌های شهر به گردش می‌روند و نیاز خود را طلب می‌کنند.

در کتاب هوربابا، این آیین در قالب داستانی مناسب برای کودکان و نوجوانان روایت شده است.

خواندن کتاب هوربابا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران داستان‌های کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب هوربابا

«رضا مشغول جمع کردن رحل‌های قرآن بود و محسن اونا رو توی قفسه می‌چید، داشتم رحل‌های زمین‌مونده رو می‌شمردم که با صدای «صادق صادق گفتن» مهدی حواسم پرت شد!

- صادق خیالت کو؟

- امشب نیمه است ها!»

نظرات کاربران

کاربر 7074416
۱۴۰۳/۰۲/۱۰

من نسخه چاپی کتاب رو دارم ، بیان و داستانش خیلی قشنگه

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۷۸ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۷۸ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان