دانلود و خرید کتاب موسیقی جبران خلیل جبران ترجمه موسی بیدج
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب موسیقی اثر جبران خلیل جبران

کتاب موسیقی

انتشارات:نشر افق
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب موسیقی

کتاب موسیقی نوشتهٔ جبران خلیل جبران و ترجمهٔ موسی بیدج است. نشر افق این کتاب را منتشر کرده است. این کتاب حاوی مقاله یا مانیفستی در باب هنر است.

درباره کتاب موسیقی

کتاب موسیقی را نخستین کتاب جبران خلیل جبران و یک جزوهٔ کوچک دانسته‌اند که مقاله‌ای بلند را در بر گرفته است. این کتاب نخستین‌بار در سال ۱۹۰۵ میلادی و در نیویورک به زبان عربی منتشر شد. جبرانِ ۲۲ساله با نوشتن این کتاب ظاهراً به نام ستایش از موسیقی و در واقع از موضوع هنر به‌طور کلی تجلیل کرده است. صاحب‌نظران، این کتاب کوچک را به‌دلیل برخورداری از بلاغت ادبی، گستردگی دانش نویسنده و بیان تأملات عرفانی و انسان‌دوستانه،‌ به‌عنوان هستهٔ اولیهٔ اندیشه‌های بزرگ جبران خلیل جبران قلمداد کرده‌اند. به‌گفتهٔ موسی بیدج، از این زاویه می‌توان کتاب «موسیقی» را بیانیهٔ هنری جبران خلیل جبران و هم‌نوایی او با روح نظم‌آهنگ‌پذیر هستی به شمار آورد.

خواندن کتاب موسیقی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران داستان‌های کوتاه شاعرانه و عارفانه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره جبران خلیل جبران

جبران خلیل جبران در ۶ ژانویۀ ۱۸۸۳ و در خانواده‌‌ای مسیحی مارونی به دنیا آمد. او اهل بشرّی لبنان و یک نویسندهٔ لبنانی - آمریکایی است. در کودکی در فقر مطلق زندگی کرد و به همین خاطر از سواد و تحصیل بی‌بهره ماند. پس از مهاجرت مادرش به آمریکا توانست به مدرسه برود؛ پس در جوانی تصمیم گرفت به آمریکا بازگردد تا زبان عربی را یاد بگیرد. در جنگ جهانی اول در جبهه‌ٔ آزادی‌خواهان فعال بود و در نشریه‌های عربیِ مهاجران عرب در آمریکا، مقالات، شعر و داستان منتشر می‌کرد. مهم‌ترین کتاب او یعنی «پیامبر» در سال ۱۹۲۳ منتشر شد. این نویسنده و شاعر، به نگارش اشعار معنوی و عرفانی پرداخت؛ اشعاری که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر روی خوانندگان خود بگذارند؛ ازاین‌رو است که قلم جبران خلیل جبران، لطافتِ خاصّ این‌گونه نوشتارها را در خود دارد. لحن شعر‌هایش اغلب رسمی اما صمیمی است. او در شعرهایش از کلمات معنوی و عرفانی استفاده می‌کند. آثار جبران خلیل جبران به دو دسته تقسیم می‌شود؛ آثاری که به زبان عربی نوشته و آثار انگلیسی‌زبان. از میان آثاری که به زبان عربی نوشته، می‌توان به «موسیقی»، «عروسان دشت»، «ارواح سرکش»، «اشک و لبخند بال‌های شکسته»، «کاروان‌ها و توفان‌ها» و «نوگفته‌ها و نکته‌ها» اشاره کرد و و از میان آثاری که به زبان انگلیسی نوشته، می‌توان «عیسی پسر انسان»، «دیوانه»، «نامه‌های عاشقانه»، «آیا آدم ندید!»، «پیامبر و رازهای دل»، «ماسه و کف»، «مسیحا»، «پیشتاز»، «خدایان زمین»، «سرگردان»، «مسیح»، «فرزند انسان»، «پیامبر» و «باغ پیامبر» را مثال زد. کتاب «پیامبر» (The Prophet)، مشهورترین اثر جبران خلیل جبران است. این کتاب جز معدود کتاب‌هایی در طول تاریخ بوده که چاپ آن هرگز متوقف نشده است.

بخشی از کتاب موسیقی

«ای فرزند احساس و محبت، ای تُنگ بلور عشق در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، ای خیال‌پرداز قلب بشر، ای میوهٔ اندوه و شکوفه شادی، ای شمیم برخاسته از دسته‌گل احساسات پنهان، ای زبان عاشقان و رازگوی دلداران، ای که برای عواطف مکنون آدمی زیور اشک می‌سازی، ای الهام‌بخش شعر و آرایندهٔ اوزان، ای که اندیشه را با کلمات یگانه می‌سازی و احساسی هم‌سنگ زیبایی‌ها پدید می‌آوری، ای بادهٔ دل‌ها که نوشنده را به دنیای والای خیال بالا می‌بری، ای حماسه‌انداز در دل سرباز و پاکیزه‌ساز درون نمازگزاران، ای موج افلاکی که سایهٔ روح را با خود به فراز می‌بری و ای دریای لطافت و مهربانی، ما خویشتن را به دست موج‌های تو می‌سپاریم و دل‌های‌مان را به ژرفای تو وا می‌گذاریم، پس جان‌مان را از قلمرو جهان ماده بگذران و پرده‌های عالم غیب را به روی ما بگشا!

ای عواطف جان‌ها گسترده شو، و ای احساسات دل‌ها فزونی پیشه کن و بازوان کسانی را که برای این الههٔ بزرگ پرستشگاه می‌سازند، استوار گردان. ای فرشتهٔ الهام بر دل شاعران فرود آ و در سلول قریحه‌شان برای این مقدس مشترک، ستایش و پرستش جاری کن و تو ای ذهن خیال‌پرداز نقاشان، بزرگ شو و برای این شکوهمند، تصویر و شمایلی گران‌سنگ پدید آور!

ای مقیمان گسترهٔ زمین، کاهنان این الههٔ شکوهمند را تکریم کنید و برای خادمان معبد آن جشن بگیرید و برای‌شان تندیس بسازید. ای ملت‌های جهان ستایش کنید أورفه، داوود و اسحاق موصلی را و از بتهوون، واگنر و موزارت به بزرگی یاد کنید. ای سوریه به نام شاکر حلبی، و ای مصر به نام عبده حمولی آواز سر دهید. ای کائنات نام کسانی را ارج نهید که خویشتن را در آسمان تو منتشر کردند و فضا را از ارواح شریف و لطیف سرشار ساختند و به انسان آموختند که با گوش‌هایش ببیند و با دلش بشنود.»

معرفی نویسنده
عکس جبران خلیل جبران
جبران خلیل جبران
لبنانیی | تولد ۱۸۸۳ - درگذشت ۱۹۳۱

جبران خلیل جبران در ۶ ژانویه‌ی ۱۸۸۳ در شهر باستانی بشاری، در جبل لبنان واقع در شمال لبنان، در خانواده‌ای از مسیحیان مارونی متولد شد. در زمان تولد او، محل تولدش در نیمه‌ی خودمختار امپراتوری عثمانی قرار داشت. پدر خلیل، بدهی‌های هنگفتی از قمار انباشته کرده بود و شغل خود را از دست داده بود، اما بعدها توسط یک مدیر محلی به مقام و منصب دست یافت. مادر خلیل پیش از ازدواج با پدر خلیل، دو بار ازدواج کرده بود و از ازدواج اولش صاحب یک پسر شده بود. خلیل به غیر از برادر ناتنی خود، پیتر، دو خواهر کوچک‌تر نیز داشت. او هرگز به مکتب نرفت، اما توسط کشیشانی که به خانه‌ی آن‌ها رفت‌وآمد داشتند، زبان عربی و خواندن انجیل را آموخت.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴ صفحه

حجم

۱۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۴۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان