دانلود و خرید کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس سمیه خردفلاح
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس اثر سمیه خردفلاح

کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس

معرفی کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس

کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس اثری از سمیه خرد فلاح است. او در این کتاب نگاهی به تحولاتی می‌اندازد که در طول سال‌های اخیر در عراق شکل گرفته است و موجب قدرت‌گیری شیعیان در منطقه خلیج فارس شده است. 

درباره کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس

تا پیش از رخدادهای مختلف سیاسی مهم جهانی مانند فاجعه یازده سپتامبر شیعیان که تقریبا بخش زیادی از جمعیت کشورهای عرب‌نشین پیرامون خلیج فارس را تشکیل می‌دادند، در سیاست‌گذاری‌های منطقه نادیده گرفته می‌شدند. اما بعد از این حادثه، آمریکا متوجه شد که قدرت‌نمایی در این منطقه باعث بروز و رشد تروریست شده است. از این رو تصمیم گرفت تا از قدرت شیعیان در سیاست همان منطقه استفاده کند. 

بعد از برکناری صدام و برگزاری انتخابات جدید شیعیان موفق شدند تا جایگاه خود را در سیاست به دست بیاورند و قدرتشان را تثبیت کنند. سمیه خرد فلاح در کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس پس از بررسی کلیات مفهوم ژئوپولتیک و دیدگاه‌های ژئوپولتیکی، نگاهی به پراکندگی جغرافیایی شیعیان می‌اندازد و سیر تحول جنبش‌های شیعه را بررسی می‌کند. در ادامه نگاهی  به ساختار حكومت كشورهای عرب منطقه خليج فارس و جايگاه شيعيان و بحران عراق و تحولات سياسی – فرهنگی ژئوپوليتيک شيعه در منطقه می‌اندازد. راهبرد سخت افزاری و نرم افزاری آمريكا در مقابله با خاورميانه اسلامی و چگونگی بحران عراق و تحولات اقتصادِ ژئوپوليتيک را بررسی می‌کند. فصل آخر کتاب نیز به بررسی فرصتها و چالش‌های پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد. 

کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی پیشنهاد می‌کنیم. اگر موضوعات سیاسی منطقه خلیج فارس را دنبال می‌کنید، این کتاب را در فهرست کتاب‌هایی قرار دهید که باید مطالعه کنید. 

بخشی از کتاب تحولات عراق و سیاست و قدرت شیعیان منطقه خلیج فارس

سهم شیعیان در قدرت سیاسی و حاکمیت

در تقسیم مسلمانان بحرین به جوامع سنی و شیعه و وجود ۷۰% جمعیت شیعه در این منطقه و در اقلیت قرار داشتن این اکثریت جمعیتی در یک قرن گذشته اهل تسنن به رهبری خاندان آل خلیفه که سابقه طولانی در این کشور ندارند و از قبایل دیگر کشورها مثل عربستان و قطر به این سرزمین آمدند، حاکمیت را در اختیار گرفتند. شیعیان با اینکه از لحاظ جمعیتی از اکثریت مطلق برخوردار می‌باشند ولی تاکنون به عنوان یک اقلیت با آنها برخورد شده است، و از حقوق و مزایای اولیه یک شهروند برخوردار نمی‌باشند و همواره تحت ستم و ظلم خاندان حاکم بودند. دربه کارگیری شیعیان سعی بر این بوده و هست که مشاغل پست به آنها واگذار شود و در نقاط حاشیه‌ای پراکنده شوند. ولی بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران و تأثیر این جریان عظیم سیاسی، فرهنگی مردم بحرین جرأت و شهامت پیدا کردند و در طول این دودهه و اندی بر علیه دولت تظاهرات و شورش‌هایی را راه اندازی کردند و سازمان‌های سیاسی را در قالب احزاب و گروه‌های مذهبی شکل دادند و از این طریق توانستند تا حدود زیادی دولت بحرین را به حالتی وادار کنند تا یکسری امتیازات اولیه را که قبلاً حاضر نبودند به یک اکثریت مطلق بدهند، بگیرند و روند طوری شده است که در حال حاضر چهار وزیر در دولت و شانزده نماینده در مجلس مشورتی دارند و به دلیل منحل شدن مجلس شورا، تاکنون انتخابات انجام نشده است. شیعیان از اینکه توانستند تا این اندازه امتیاز از دولت بگیرند، خوشحال هستند ولی راضی به معنی واقعی و دستیابی به حقوق واقعی خود نمی‌باشند.

با توجه به روند جهانی شدن و تغییرات در نظام بین الملل و با سقوط رژیم بعثی در عراق و قدرت یابی شیعیان در این کشور این امید است که شیعیان بتوانند به حقوق واقعی خود برسند. از سوی دیگر در بعد سفرا به جز سفیر این کشور در ایران و سازمان ملل هیچ سفیر دیگری از شیعیان انتخاب نشده است. در نیروهای مسلح به دلایل ترس از حضور شیعیان در سطح مسئولیتی و فرماندهی، از افراد شیعه استفاده نمی کنند و فقط در امورات خدماتی و درجات پایین شیعیان وجود دارند. بیشتر نیروهای ارتش این کشور از کشورهای آمریکا، انگلیس، یمن و پاکستان انتخاب می‌شوند. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۷ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۷ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان