دانلود و خرید کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد ششم رابرت سی سولومون ترجمه حسن مرتضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد ششم اثر رابرت سی سولومون

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد ششم

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد ششم

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج نوشته سی. سی تیلور است که با ترجمه حسن مرتضوی منتشر شده است. این کتاب جلد ششم این مجموعه است که از آغاز فلسفه تا عصر افلاطون را بررسی می‌کند.

درباره کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، بیانگر وحدت دو رشته بسیار متفاوت است که هر کدام قیدوبندهای جدی بر دیگری تحمیل می‌کند. تاریخ فلسفه به‌عنوان تمرینی در تاریخ اندیشه‌ها مستلزم آن است که فرد با «دیدگاهی متکی بر دوران» درک کاملی از این موضوع داشته باشد که متفکران مورد بررسی چگونه به پرسش‌های خویش پاسخ می‌دادند، چارچوب مفهومی‌شان برای بررسی موضوع‌ها، فرضیه‌ها و هدف‌های‌شان، نقاط کور و سهو و خطای‌شان چه بوده است.

تاریخ فلسفه راتلج بررسی زمانمند از تاریخ فلسفه، از آغاز آن تا زمان کنونی است. هدف آن بحث عمیق درباره تمامی پیشرفت‌های عمده فلسفی است و با این هدف بیشترین فضا به آن دسته از افراد اختصاص داده شده که عموما‌ً از فیلسوفان بزرگ شمرده می‌شوند. اما شخصیت‌های کم‌اهمیت‌تر نیز نادیده گرفته نشده‌اند و امید می‌رود که خواننده بتواند در این ده جلد تاریخ، دست‌کم به اطلاعات پایه‌ای درباره هر فیلسوف مهمِ گذشته و حال دست یابد.

خواندن کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ و فلسفه می‌کنیم

بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج؛ جلد ششم

کریستین ولف در برسلاو در ۱۶۷۹ زاده شد. با حمایت لایبنیتس در ۱۷۰۲ به عنوان مدرس ریاضیات در دانشگاه لایپزیگ منصوب و چهار سال بعد، استاد ریاضیات در دانشگاه هاله شد. ولف ریاضی‌دان خلاقی نبود، اما در ریاضیات الگویی برای اندیشه‌ورزی منسجم و دقیق یافت. از این لحاظ وی فقط سرمشق‌های دکارت و لایبنیتس را الگوی خود قرار داد.

دیری نگذشت که ولف به تدریس و نگارش فلسفه پرداخت. در آن زمان فلسفه به معنای علوم طبیعی و نیز موضوعی بود که امروزه فلسفه نامیده می‌شود. ولف به طور مفصل مطالبی در حوزه‌های متفاوت دانش دربارهٔ علوم آزمایشی و نیز منطق، متافیزیک، کیهان‌شناسی، روان‌شناسی، نظریهٔ سیاسی و الاهیات طبیعی در مجموعه‌ای از کتاب‌های بزرگ به زبان آلمانی که بیشترشان عنوان «اندیشه‌های عقلانی» داشتند، انتشار داد. مضامین و مهارت توضیحی ولف در این کتاب‌ها سبب اقبال گسترده به آن‌ها به عنوان متون آموزشی شد. موفقیت‌های وی در انتشار گستردهٔ کتاب‌های دست‌دوم و پیروزی‌هایش در رقابت سالانه برای جلب دانشجویانی که شهریه می‌پرداختند، رقابت شدیدی را بین ولف و استادان کمتر موفق زهدپرست و طرف‌دار توماس آکویناس برانگیخت. هنگامی که ولف در یک سخنرانی عمومی در مقام رئیس دانشگاه ابراز کرد که شباهت‌های بین اخلاقیات چینی و غربی نشان می‌دهد که اخلاقیات بر عقل و ماهیت کلی انسان متکی هستند و نه بر وحی آسمانی که فقط به تمدن غربی اعطا شده، آنان فرصت را مغتنم شمردند و ولف را به ارتداد متهم کردند. به شاه پروس، فریدریش ویلهلم اول، اعلام کردند که جبرباوری و قدرباوری ولف به این معناست که شاه نباید فراری‌های ارتش را مجازات کند زیرا آن‌ها با این‌که مصمم بوده‌اند در واقع نمی‌توانستند کار دیگری غیر از آن‌چه کردند انجام دهند.

نظرات کاربران

رحیل
۱۳۹۹/۰۹/۱۵

چه.خبره این قیمت؟؟؟؟؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
فیلسوف اسپانیایی خوزه ارتگا یی گاست گفته است: «انسان هیچ نوع ماهیتی ندارد، فقط تاریخ دارد.»
bookwormnoushin
زیبایی‌شناس از سوی دیگر آن‌چه را که بی‌واسطه‌ترین و کرانمندترین است به گونه‌ای ارزش می‌گذارد که گویی مطلق است؛ شخص اخلاقی (که «شوالیهٔ توکل بی‌کران» نام گذاشته شده است) با قانون انسانی به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی مطلق است، و تمامی شور خود را صرف اجرای آن قانون می‌کند. اما انسان باایمان تماماً در دنیای کرانمند زندگی می‌کند، اما هم‌هنگام تصادفی بودن آن را تصدیق می‌کند.
bookwormnoushin
تمییز میانِ «خود» به عنوان رابطه‌ای ایستا و «خود» به عنوان رابطهٔ زمانمند یا فعال عاجز است. دو بُعد «خود» که باید به‌هم ربط داده شوند، باید به تعبیر معینی همان رابطه باشند و این به معنای آن است که جنبه‌های روحی و مادی، به عنوان بخش‌هایی از رابطه، آشکارا به‌هم ربط داده شده‌اند، یعنی به عنوان ربط‌داده‌شده پیش‌فرض قرار گرفته‌اند و پیوسته در فعالیت ربط داده شدن قرار می‌گیرند. این دو بُعد آن رابطه نمی‌توانند با منطق عدم‌تناقض درک شوند. بازتابندگی این رابطه همان چیزی است که رابطه را به عنوان «خود» مشخص می‌کند، زیرا این ویژگی تمایزبخش «خود» است که می‌کوشد بدل به «خود» شود، و پیوسته و به صورت متناقض در فرایند شدن به آن چیزی باشد که پیش‌تر هست.
bookwormnoushin
بیماری به سوی مرگ تشخیص و تا حدی به هگل نسبت می‌دهد، اساساً مشخص‌کنندهٔ نوشته‌هایی است که موضوع‌شان تقبیح نومیدی و چیرگی بر آن است. پس نومیدی همانا «سوءرابطه» است، ناکامی در میانجی‌گری، اما چه شرایطی باید میانجی‌گری شود؟ و اگر هگل نمی‌تواند نومیدی (خودش) را در نظامی که بیان می‌کند درک کند، آیا درست نیست بگوییم که کی‌یرکگور نیز نمی‌تواند تلقی نظرورزانه‌ای را درک کند که ذاتی همان مفهوم نومیدی است که او در مقابل نظرورزی قرار می‌دهد؟
bookwormnoushin
هر حرکتِ بی‌کرانی از طریق شوروشوق انجام می‌شود و هیچ تأملی نمی‌تواند حرکتی ایجاد کند. این جهش مداوم در وجود است که حرکت را توضیح می‌دهد، درحالی‌که میانجی شدن خیالی واهی است که در کار هگل که گمان می‌رود همه‌چیز را توضیح داده است و تنها چیزی است که او هرگز نکوشیده توضیحش دهد. کی‌یرکگور، ترس و لرز، ص. ۴۲
bookwormnoushin
رستگاری راستین از این انکارِ کاملِ اراده ناشی می‌شود. (۸۲) در نقطهٔ کرانی‌اش، نتیجهٔ این انکار کامل اراده نابودی شخصیت است، چرا که هیچ اراده‌ای، محرک عمل هدفمند از سوی قدیس نیست. ارادهٔ قدیس دود می‌شود و به هوا می‌رود. اما علاوه‌براین، همراه با دود شدن اراده، کل جهان به عنوان بازنمود، با تمایزات ذاتی‌اش میان ابژه‌ها و افراد، محو می‌شود. آن‌چه باقی می‌ماند «هیچِ توخالی» است که بودایی‌ها آن را نیروانا نام نهاده‌اند. (۸۳)
bookwormnoushin
شوپنهاور اعتقاد دارد که عمیق‌ترین بینش در انسان‌ها متضمن این آگاهی است که در کشمکش میان انسان‌ها، اراده‌ای یکسان علیه خود می‌جنگد. قاعدتاً به این دلیل است که او تراژدی را «قلهٔ هنر منظوم» می‌داند.
bookwormnoushin
نادانی ما، حتا از خصوصیت‌های خاص خودمان، بسیاری را به این باور می‌رساند که انسان‌ها ارادهٔ آزاد دارند. چون ما فاقد اطلاعات کافی برای پیش‌بینی درست رفتار خود و دیگران هستیم، نمی‌توانیم ببینیم که این رفتارها کاملاً از کنش متقابل خصوصیت و انگیزه پیروی می‌کند. علاوه‌براین، چون سبک و سنگین می‌کنیم، یعنی دربارهٔ انگیزه‌های کثیر به تأمل می‌پردازیم که هر کدام از آن‌ها مسیر متفاوتی از کنش را توصیه می‌کنند،
bookwormnoushin
جهان به عنوان بازنمود تابع صورت‌های کانتی شهود حسی، یعنی زمان و مکان است. این‌ها صورت‌های اساسی برای ساختن همهٔ ابژه‌ها توسط آگاهی هستند، و آن‌ها جهان را به ابژه‌های خاص و فردی تقسیم می‌کنند. به این دلیل شوپنهاور گاهی به زمان و مکان به عنوان اصل تفرد (principum individuationis) رجوع می‌کند. وی همچنین آن‌ها را «بنیاد هستی» می‌نامد، چرا که نقش بنیادی در امکان‌پذیری جهانی دارند که ما درکش می‌کنیم.
bookwormnoushin
کارکرد دین ممکن است فراهم آوردن توهم، یعنی تسلی مذهبی یا اصل مسلم زندگی بهتر پس از مرگ، برای وضعیتی باشد که نیاز به توهم دارد، در این مورد می‌توان به رنج و دردی اشاره کرد که مردم در نتیجهٔ فقر یا جنگ تجربه می‌کنند. یا این‌که، چنان که مارکس در ایدئولوژی آلمانی مطرح می‌کند، دین می‌تواند کارکرد حفظ شکل تقسیم کار را در جامعه‌ای معین داشته باشد:
bookwormnoushin

حجم

۹۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۵۹۹ صفحه

حجم

۹۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۵۹۹ صفحه

قیمت:
۱۳۴,۰۰۰
تومان