دانلود و خرید کتاب ساسانیان محسن جعفری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ساسانیان اثر محسن جعفری

کتاب ساسانیان

معرفی کتاب ساسانیان

کتاب ساسانیان نوشتهٔ محسن جعفری است. گروه انتشاراتی ققنوس این کتاب تاریخی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب ساسانیان

کتاب ساسانیان (فرمانروایان ایرانشهر) چهارمین کتاب از مجموعهٔ «تاریخ ایران‌زمین» است که به معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی در دورهٔ ۴۲۸ساله فرمانروایی ساسانیان پرداخته است. در فصل‌های نخستین این کتاب، سرگذشت پرماجرای ملتی سخت‌کوش و جنگاور را می‌خوانید که به فرماندهی شاهان ساسانی پنجه‌درپنجه دولت‌های قدرتمند جهان باستان افکندند، دو امپراتور رومی را که با غرور بسیار به خاک ایرانشهر حمله کرده بودند به خاک افکندند و نخستین ملت جهان باستان بودند که یک امپراتور رومی را زنده اسیر کردند؛ همچنین با دلاوری از مرزهای شرقی ایرانشهر در برابر حمله‌های پیاپی کوچ‌نشینان غارتگر دفاع کردند. در دو فصل پایانی این کتاب، به جنبه‌های دیگری از کوشش درخشان ایرانیان (یعنی دستاوردهای فرهنگی و تمدنی ایرانیان دورهٔ ساسانی) پرداخته و ارزش میراث تمدنی و فرهنگی ایرانشهر ساسانی و تأثیری را که در تمدن جهانی گذاشته، بررسی کرده است. این کتاب در ۹ فصل نوشته شده است.

خواندن کتاب ساسانیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ کهن ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ساسانیان

«قباد یکم کشوری با اوضاعی آشفته را به ارث برده بود؛ سال‌ها خشکسالی، قحطی و جنگْ اقتصاد کشور را به مرز فروپاشی کشانده و سبب ناخشنودی گسترده مردم شده بود، برخی بزرگان کشور سر به طغیان برداشته بودند و در پی افزایش قدرت خود در اداره کشور بودند، مرزهای کشور نیز آشفته بود و هپتالیان از شرق و رومیان از غرب ایرانیان را زیر فشار سیاسی و نظامی قرار داده بودند. هیچ‌یک از شاهان ساسانی با دشواری‌هایی چنین فراوان روبه‌رو نشده بودند و گمان نمی‌رفت قباد بتواند مدتی طولانی پادشاهی کند، ولی او با اراده‌ای پولادین و سرسختی شگفت‌آوری ۴۳ سال پادشاهی کرد و زمینه اوج‌گیری دوباره دولت ساسانی را فراهم آورد.

نخستین اقدام مهم قباد جنگیدن با ترکان خزر بود که از دربند قفقاز گذشته بودند و سرزمین‌های شمال‌غرب ایران را به خاک و خون کشیده بودند. او با دلاوری بسیار خزرها را در آذربایجان، ارمنستان و شمال قفقاز شکست داد و آنان را به آن سوی دربند قفقاز فراری داد، سپس دژهای شمال قفقاز را بازسازی کرد تا امنیت و آرامش بار دیگر به منطقه بازگردد (جلیلیان ۱۳۹۷، ۳۴۱).

این پیروزی تا اندازه‌ای بر اعتبار سیاسی دولت ساسانی افزود، ولی جنبش اجتماعی بزرگی کشور را دچار بحران کرد. آشفتگی اوضاع اقتصادی در سال‌های پیش بر نابرابری‌های اجتماعی و نارضایتی مردم ایران افزوده بود و بسیاری از ایرانیان خواهان بازتوزیع ثروت و بهبود وضعیت خود بودند. در چنین اوضاعی مردی به نام مزدکِ بامدادان در استخر پارس به‌پا خاست و با شعار مبارزه با نابرابری اجتماعی و اقتصادی جنبش بزرگی به نام مزدکیان بنیان گذارد که هدف اصلی آن کاستن از امتیاز بزرگان بود (کریستنسن ۱۳۸۵، ۲۴۸).

قباد که خود خواهان کاهش نفوذ بزرگان و موبدان در اداره امور بود در آغاز با مزدکیان همراهی کرد، و همین رویداد به دشمنی بزرگان کشور با وی انجامید. آن‌ها در سال ۴۹۶م قباد را از تخت پادشاهی به زیر کشیدند و به زندان انداختند. او خوش‌اقبال بود که زنده ماند و اندکی بعد به یاری گروهی از یارانش از زندان گریخت و نزد هپتالیان رفت. پادشاه هپتالیان قباد و همراهانش را به‌گرمی پذیرفت و او در سال ۴۹۸م با یاری لشکری از ایرانیان هوادارش و جنگجویان هپتالی به ایران بازگشت. بزرگان کشور بدون جنگ تسلیم شدند و قباد بار دیگر پادشاه ایران شد (جلیلیان ۱۳۹۷، ۳۴۷).»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۱ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۱ صفحه

قیمت:
۹۲,۰۰۰
تومان