نظرات درباره کتاب فقر احمق می کند و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب فقر احمق می کند اثر سید امیرحسین میرابوطالبی

نظرات کاربران درباره کتاب فقر احمق می کند

۳٫۶
(۲۵۹)
Amin Rostami
به عنوان اولین نکته باید گفت که عنوان کتاب (هرچند که با محتوا مرتبطه) میتونه در جذب مخاطبش گمراه کننده باشه. عنوان اصلی کتاب «Scarcity» به معنای «کمیابی» است که مخاطبانش، تمامی اقشار گرفتار در جوامع امروزی هستن و بیشتر از همه کسانی که «فرصتی برای خوندن این کتاب ندارن!» . این کتاب نظریه «کمیابی» رو مطرح می‌کنه؛ اینکه چطور «کمبود» هر چیزی در زندگی، نگرش و ذهنیت ما رو نسبت به مسائل تغییر میده و به کمک این دیدگاه؛ از زاویه‌ای دیگه، ریشه‌ی بسیاری از گرفتاری‌ها و ناکامی‌های رایج در امور روزمره زندگی رو بررسی می‌کنه و در نهایت به بیان راهکارها می‌پردازه. . این کتاب شامل تحقیقات، پژوهش‌ها، آزمایشات و مثال‌های فراوان از زندگی روزمره و به ویژه بررسی فقر (در تمامی ابعادش) هست، که در ابتدا برای خواننده پرمشغله‌ی امروزی (لااقل به لحاظ ذهنی) میتونه خسته کننده باشه. ولی در نیمه دوم کتاب و با بیان راهکارها، این کتاب کاملن دین خودش رو ادا کرده و در ارائه مطلب و جمع‌بندی اون موفق عمل می‌کنه، که می‌تونه در زندگی روزمره و بخصوص نگاه سیستماتیک به مسائل، بسیار راهگشا باشه. . در این کتاب، با موضوعاتی نظیر «پهنای‌باند» «تونل‌زنی» «جای‌خالی» و «فراوانی» آشنا میشیم و اینکه چطور این مسائل بر نحوه عملکرد مغز، هوش شناختی، اراده، تصمیم‌گیری‌ها و در نهایت زندگی‌مون تاثیر می‌گذاره. به علت نگاه علمی پژوهشی در این کتاب، بنظرم خوندنش برای روانشناس‌ها، جامعه‌شناس‌ها و تمامی علاقمندان به علوم پژوهشی، می‌تونه بسیار لذت‌بخش باشه.
mehrabi mahya
خیلی مچکرم از ثبت نظرتون .واقعا افرادی که امتیاز منفی دادن رو درک نمیکنم .چرا اخه .وقتی انقد خوب توضیح دادن
کاربر 6737594
متاسفم
امیرعلی
مفید بود
Mina
به مناسب ۱۴۰۰ کتاب های این انتشارات رو میخواید بذارید تو قسمت بی نهایت؟ چه عالی :)
Javad Mohammadnia
بسم الله الرحمن الرحیم اول می خواهم نکاتی را در مورد خود کتاب بگویم: ۱- باید توجه داشته باشیم که این کتاب به وسیله یکی از اساتید دانشگاه هاروارد نوشته شده است یعنی آن دانشگاهی که همیشه بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است اگر نگوییم همیشه بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان است ۲- با توجه به نکته اول به این نتیجه می رسیم که این کتاب از غنای بسیار بالایی برخوردار است یکی از نکاتی که به شدت مورد توجه قرار می گیرد این است که خود نویسنده آزمایش‌های فراوانی را انجام داده است، چه در محیط واقعی و چه در محیط آزمایشگاهی . از طرف دیگر اینکه آزمایش ها و پژوهش های بسیار زیادی را مطالعه کرده است ۳- اینکه این کتاب می‌خواهد مسئله‌ی کم‌یابی را به طور کلی بررسی کند باعث شده است که ابعاد مختلف زندگی را با توجه به این مسئله مورد بررسی قرار دهد از کمیابی در بخش کمیابی در پول و شاید حتی کمیابی در محبت و عشق. به عبارتی تنهای به مسائل اقتصادی به ویژه فقر نمی‌پردازد. ۴- با توجه به این گستره وسیع که این کتاب دارد به نظر می رسد که تمامی اقشار جامعه مخاطب این کتاب بتواند باشد و هر کسی با توجه به مشکلات خود راه حل هایی را از این کتاب پیدا کنند پس این کتاب مخاطبان فراوانی دارد من به ویژه توصیه می کنم به کسانی که در زندگی خود از هیچ وقت کم دارند و از حیث پول هم دچار کمبود شده اند این کتاب مطالعه کنند علاوه بر این به نظر می رسد که مدیران مجموعه ها بانک ها و حتی مدیران کشوری در صدر مخاطب این کتاب قرار گرفته باشند علاوه بر آن کسب و کارهای خرد و کلان مانند رستورانها خرده فروشی ها فروشگاه های زنجیره ای و حتی پژوهشگاه های علمی و مدارس و دانشگاه ها باید این کتاب را مطالعه کنند جالب توجه است بدانیم که برای هر یک از این گروه های ذکر شده به صورت مستقل مثال هایی را ذکر کرده است و مشکلات اساسی آنها را با آزمایش های متنوع حل می کند. ۵- خواندن این کتاب ها که همیشه به دنبال راه حل هستند و راه حل های خود را آزمایش می‌کنند به ما آموزش میدهد که خودمان هم بتوانیم برای زندگی شخصی خودمان یا حتی در سطح کلان راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم البته یکی از مزیت های این کتاب این است که همیشه به دنبال راه حل های آسانتر است راه حل های پیش پا افتاده که ما به آنها توجه خاصی نداریم ولی بسیار برای ما کارگشا هستند ۶- این کتاب به ما نشان می دهد که در عین اینکه راهکارهایی برای حل مشکلات ما وجود دارد پیدا کردن آنها چقدر می‌تواند مشکل باشد و چقدر نیازمند آزمون و خطا هستیم پ‌ن: وقتی این کتاب را می‌خوانیم به این نتیجه می‌رسیم که چرا دولتی بودن دانشگاه‌ها هم موجب عدالت آموزشی نمی‌شود. می‌فهمیم که یک یارانه‌ی کوچک که همیشه با نام گدا پروری از آن یاد می‌شد چقدر می‌تواند استعدادها را شکوفا و چرخ اقتصاد کشور را با شتاب زیادی به حرکت دراورد. البته که لازم است فکر کرد و هر روز کارایی #یارانه را افزایش داد. می‌فهمیم که فقر چگونه هم قدرت شناخت و هم قدرت عملکرد انسان‌ها را به نابودی می‌کشاند. می‌فهمیم که برای خروج از فقر خیلی وقت‌ها به دانای کل نیازداریم که دست تک‌تک مارا بگیرد، چرا که فقر در اقتصاد، در زمان، در محبت و... ما را به دره‌ی فراموشی و ناکارامدی پرتاب می‌کند. ۲- اگرچه خود کتاب اشاره نکرده است ولی مسئله‌ی #حجاب را هم می‌توانیم در ذیل این کمیابی قرار دهیم. با این توضیح که باز چگونه بی‌حجابی می‌تواند قدرت شناخت مردان را به صورتی قابل توجه کاهش دهد، چرا اینستاگرام که محل مانور تجمل است می‌تواند زندگی افراد را ویران می‌کند و... . والسلام
fatima.vj
مرسی بابت نقد عالی تون، واقعا این دست حمله کردنها و زشت گویی ها، خود گوینده رو بیشتر زیر سوال میبره تا طرف مقابل ایشونو، جالب اینه که اینهمه نکته گفته شد، همه چقدر حمله کردن به نتیجه گیری معقولی که دوستمون انجام دادن، چون طبق سلیقه و نطر خودشون نبوده چقدر توهین کردن و کلا یک نمایشگاه ادب و هنر اینجا راه افتاده . فقط همینقدر بگم که این نتیجه اصلا ربطی به دین نداره و کاملا منطقیه و مرتبط با پژوهش های کتاب، اگر توی مبحث روابط و جذابیت و موفقیت مطالعه داشته باشید، این بحث اصلا بنظرتون دینی و هجو نمیاد و میبینید که این دیدگاه چقدر پشتوانه منطقی و طرفداران پروپاقرصی داره و انقدر منطقی و واقعی و روشن هست که حتی اگر فرد ، آزمایشی هم تست کنه این موضوع رو ، میتونه به جمع بندی منطقی خودش برسه، البته که جای پژوهش رو نمیگیره، اما فقط شاهد دومی هست کنار اونها. حداقل مطالعه کنید بعد نظر بدین دوستان، توی جامعه داریم به اندازه کافی توهین و جسارت به عقاید و افراد ، در لفاف و به بهانه آزادی میبینیم، بنظرم اینجا لازمه قدری روشنفکرتر و آگاهانه تر و علمی تر صحبت کنیم. ممنون از همه دوستان
Mohamad Hosein Ghaemi
نظری کاملا متعصبانه و نامرتبط. نتیجه می‌گیرم فقط فقر احمق نمی‌کند.
@هدهد@
دوستانی که با قسمت آخر موافق‌اند، اگر بناست همه‌ی زیبایی‌ها مخفی بشن که مبادا ما احساس کمبود کنیم، پس خداوند باید طبیعت رو نمی‌آفرید، چون ما صاحبش نیستیم و از بیشتر اون فقط عکساش نصیبمون می‌شه. باید هیچ اخبار و عکسی از فضا هم منتشر نمی‌شد چون ما نمی‌تونیم بریم و فقط حسرتش برامون می‌مونه. یه‌کم اندیشه کنیم قبل از حرف زدن. ما زیباترین زن یا مرد دنیا رو هم داشته باشیم باز زیباترش هست. اگه کتاب درباره‌ی زیاده‌خواهی هیچی نگفته پس بهتره ببندینش. اصلا توجیه خوبی نیس که به بهانه‌ی جوشش احساس کمیابی مردان، زنان خودشونو قنداق کنن. پس احساس کمیابی زنان چی می‌شه؟ یک زن هم وقتی مردی رو می‌بینه که موهاشو باد قلقلک می‌ده احساس کمبود می‌کنه
علی رضا
ضمن تقدیر از ترجمه این کتاب، متأسفانه به نظر می رسد عنوان فارسی کتاب غلط انداز، غیرمسؤولانه، تبلیغاتی و دور از عنوان اصلی کتاب است. فقر(Poverty) چیزی است، کم یابی(Scarcity) که عنوان و موضوع اصلی کتاب است، چیزی دیگر! از ترجمان بعید بود!
Medisa
سلام بنظرم این عنوان برای کاربر فارسی زبان قشنگتره. همچنین یادمه تو زبان فارسی خونده بودیم که ترجمه انواعی داره و ترجمه ازاد با روان ترجمه ایه که به خواننده توجه دارد و ساخت‌های صوری و معنایی زبان مبدا را به زبان مقصد وارد نمی‌کند؛ لذا چنین ترجمه‌ای راحت تر خوانده می‌شود ولی این نگرانی همواره وجود دارد که آنچه خوانده می‌شود با چیزی که نویسنده گفته است انطباق معقول و نسبی نداشته باشد. برای همین نمیشه بگید غیر مسئولانه است. جز انواع ادبی است.
محسن
سند هیل مولاینیتن استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و الدار شفیر استاد روانشناسی دانشگاه تاد قرار بود یادداشتی در مورد زندگی قشر کم‌درآمد جامعهٔ آمریکا بنویسند. بعد از انجام تحقیقاتی به ایدهٔ جالبی رسیدند که رفتار عجیب قشر کم درآمد را توضیح می‌داد. این نظریه فقط در مورد فقرِ مالی نیست و در مورد هر نوع کمبودی می‌توان بهش رجوع کرد، برای مثال کمبود وقت و زمان برای آدم‌ها همان کاری را می‌کند که کمبود پول برای فقرا. در هر دو مورد آدم‌ها دچار «کمیابی» می‌شوند و برای اینکه نتیجهٔ بهتری بگیرند فقط روی موضوع‌های فوری و مهم‌ تمرکز می‌کنند. برای این تمرکز کتاب اصطلاح «تونل زدن» را به کار می‌گیرد. این تونل‌‌زدن‌ها باعث می‌شود که ما روی موضوع خاصی تمرکز کنیم اما همزمان باعث می‌شود «پهنای باند» ذهن را درگیر کند و از موضوع‌های مهم دیگر، یا موضوع‌های مهم و غیرفوری غافل شویم. کتاب با زبانی ساده و مثال‌هایش این موضوع را نشان می‌دهد.
Mahdi
اگر چه با عنوان فارسی استفاده شده کتاب موافق نیستم(علاوه بر آنکه عنوان اصلی کتاب به ترجمه دیگر همین اثر که در ایران چاپ شده نزدیکتر است، محتوای کتاب هم بازگو کننده چنین صراحت پیامی نیست) اما انصافا ترجمه روان متن کتاب و مطالعه دقیق نویسندگان بر روی رفتارهای انسان در دوران فراوانی و کمبود(از هر قسمی) در خور تامل است.
taravat
من الان دو صفحه از مقدمه این کتاب رو با ترجمه دیگه این کتاب و اصل کتاب مقایسه کردم، به جز نقدهای جدی که به ترجمه عنوان کتاب وارده تو همون مقدمه هم چندین مورد ضعف ترجمه مشاهده کردم، مثلاً ترجمه جمله ولتر که گفته توهم اولین لذتهاست، تحت اللفظی ترجمه شده در صورتی که ترجمه دیگه از نشر ققنوس گفته توهم سرآمد لذتهاست، یا رجیستر کردن ماشین رو ترجمه کرده بیمه درصورتی که ربطی به بیمه نداره.
محمدرضا
سلام، ممنون از نظرتون، میشه اون ترجمه دیگه رو معرفی کنید؟
کاربر ۳۹۱۲۹۸۳
خوب یعنی هیچ نشری این رو خوب ترجمه نکرده؟
hossein
اول اینکه این کتاب به هیچ عنوان زرد و بازاری نیست. البته که ناشر اسم کتاب رو فدای بازار کرده و واقعا عنوان مناسبی انتخاب نکرده . این کتاب خیلی خیلی آگاهی بخشه و آموزنده .
Marzia
این کتاب به همه ی کسانی که به مباحث اقتصادی و روانشناسی و اقتصاد رفتاری علاقه دارن و مخصوصا کسانی می خواهند تصمیمات بهتری داشته باشند توصیه می کنم
کاربر ۱۱۶۵۹۷۹
NNNX1RDQRNR کدتخفیف ۴۰ درصدی خرید کتاب
ll
محتوای کتاب هیچ ارتباطی به نداشتن پول یا فقیر بودن ندارد، اینکه به چه دلیل و چه سیاستی کمیابی به صورت فقر ترجمه شده مشخص نیست. در کل متن هرجا با واژه فقر مواجه شدید کمیابی رو جایگزین کنید.
ر.د.ب
کتاب خیلی مفید و جالب بود. شخصا نتونستم ازش چشم بردارم، مخصوصا که به اقتصاد رفتاری و سوگیری های شناختی علاقه دارم و این کتاب یکجورهایی بی ربط نیست به این موارد. این کتاب قبلا با نام «کمبود» ترجمه شده. این ترجمه هم خیلی خوب بود.
وحید شعبانی
کتاب خیلی جالبیه در مورد ریشه های روانشناختی عدم کارایی افراد و سازمانها در زمینه مدیریت مالی و مدیریت زمان و به طور کلی هرگونه نابسامانی. کتاب، پر از شواهد پژوهشی است که به این کتاب، وزن علمی بخشیده است. در عین حال، متن کتاب بسیار روان و جذابه و خواننده رو به دنبال خودش میکشه. البته بهتر بود به جای عنوان کتاب(فقر، احمق میکند) عنوان کتاب، "پژوهشی در مورد نظریه کمبود" گذاشته میشد
فاطمه
نسخه چاپی کتاب رو تهیه کردم و تاالان که صد صفحه خوندم مطالب خیلی تکرار میشن و بنظر من نیاز به اینهمه توضیح ندارند. مطالب میتونستن کمتر بشن بدون اینکه خللی به انتقال مفهوم برسه
tohid
خلاصه کتاب : مشکلات باعث میشود که ذهن متمرکز در مشکل بشود و از جهات دیگر غافل
Rasoul
ممنون بابت این خلاصه کوتاه و مفید
رضا
کتاب در ۲۰ صفحه قابل خلاصه کردن بود و و نکات اون ۲۰ صفحه آموزنده و قابل تفکر می شد، زیاده گویی های بسیاری انجام شده.
معصومه
من هنوز کتاب رو کامل نخوندم، با اینکه بنظرم خیلی جالب میاد ولی نمیدونم چرا نمیتونم باهاش ارتباط برقرار کنم انگار که ترجمه اش مشکل داره 🤔 چندباری یه جمله رو میخونم تا بفهمم چی میگه، این در حالیه که مشخصه نویسنده سعی کرده عامیانه و قابل فهم توضیح بده...
سوره:)
دقیقا. مشکل منم همینه🤦‍♀️
Mohammad Ghoroobi
کتاب رو کامل خوندم و لذت بردم، بعدش قسمت نظرات رو دیدم که کامل هستن و نوشتن نظر خودم حشو حساب میشه. اینقد جذب شدم که میخوام کتاب ""کمبود"" رو از همین نویسنده ترجمه شده بخونم. ولی آیا همین کتابه با یه نام دیگه یا مطالب دیگری رو پوشش میده؟؟؟ کسی می‌تونه راهنماییم کنه.
حسین معصومی
چطوری ممد
کاربر ۳۲۱۵۹۷۸
همین کتاب هست که با اسم کمبود ترجمه شده
Ali_Golpesar
نه راستش من اطلاعی ندارم
Faeze
لطفا بذاریدش طاقچه بی‌نهایت 🙏 ببخشید اگه کامنت غیرمفیدیه، نمیدونستم کجا باید پیشنهاد بدم.
neginyp
کتاب اولاش اصلن برام جذاب نبود اما چون بهم پیشنهاد شده بود که بخونم آروم پیش رفتم و خوندم. از اونجایی که ربط کمیابی و جای خالی رو میگه جذاب میشه. خوشحالم که وقت گذاشتم و خوندمش. ترجمه خوب،متن روان. کتاب کاربردی هست توصیه میکنم بخونید. ممنون🌺

حجم

۴۷۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

حجم

۴۷۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
۳۹,۵۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد