دانلود و خرید کتاب اقتصاد اسلامی (دفتر سی و دوم) سعید فراهانی‌فرد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اقتصاد اسلامی (دفتر سی و دوم) اثر سعید فراهانی‌فرد

کتاب اقتصاد اسلامی (دفتر سی و دوم)

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب اقتصاد اسلامی (دفتر سی و دوم)

اقتصاد اسلامی دفتر سی و دوم از مجموعه چلچراغ حکمت کانون اندیشه جوان است. این مجموعه، اندیشه‌ها و نظریات استاد شهید، مرتضی مطهری را برای نسل جوان مشتاق به اندیشه‌های این مرد بزرگ گردآوری کرده است.

علامه شهید مرتضی مطهری، به‌عنوان یک چارچوب فکری جامع، معتدل، سالم، عقلانی و قوام‌بخش، می‌تواند جوان امروز و فردای ما را به مسیری مطمئن رهنمون سازد. اصالت، خلاقیت، انصاف، اتقان، رسایی قلم، روانی متن، پاسخ به نیازهای زمانه، ارائهٔ یک منظومه فکری منسجم، نقد منصفانه و دفاع قاطعانه از یافته‌ها و مواضع فکری خویش، از شاخصه‌هایی است که اندیشه‌های علامهٔ شهید را دوام و جلا بخشیده است.

خلاصه مجموعه چلچراغ حکمت

در مجموعه چلچراغ حکمت که هر جلدش به یکی از اندیشه‌های استاد مطهری می‌پردازد کوشش شده است هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛ اصل بر به‌گزینی باشد و دیدگاه استاد به‌صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت‌های منتشر شده، چکیده‌سازی شود؛ دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل‌بندی نو و جذاب باشد؛ رعایت امانت و حفظ اصالت قلم و بیان استاد، محور تدوین هر اثر قرار بگیرد؛ برای اتقان و اعتبار اثر, همهٔ مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی‌ها, خواننده بر حسب مورد به مجموعهٔ آثار، یادداشت‌ها و یا آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛ توضیحات نگارنده، جدای از متن و در مقدمه یا پس‌گفتار ارائه شود.

مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت برای چه کسانی مناسب است

مخاطبان این مجموعه کتاب‌ها همان‌طور که در پیشگفتار این مجموعه آمده، نسل جوان حقیقت‌جو و پرسشگر امروزی است.

جملاتی از کتاب اقتصاد اسلامی (دفتر سی و دوم) در مجموعه چلچراغ حکمت

نظام اقتصادی سرمایه‌داری که در حقیقت از تفکر دئیسم سرچشمه می‌گیرد، تنها به خالقیت خداوند معتقد است و تدبیر همه‌جانبه و همیشگی خداوند را نفی می‌کند و معتقد است؛ خداوند جهان را براساس نظم طبیعی خلق کرده و به دخالت و ادارهٔ او نیازی نمی‌باشد. سوسیالیست‌ها نیز براساس تفکر ماتریالیستی که از باخ عاریت گرفته و با منطق دیالکتیکی هگل آمیخته‌اند، به خداوند، نه در مرحلهٔ خالقیت و نه در مرحلهٔ تدبیر اعتقادی داشته، بلکه صرفاً تحلیل‌های مادی از پدیده‌های اقتصادی دارند. نظام اقتصادی اسلام که برگرفته از تفکر ناب توحیدی دین اسلام است, نگرشی خاص به خدا، جهان و انسان دارد. در این نظام، خداوند متعال که خالق و پدیده‌آورندهٔ جهان و انسان است، غنی بالذات، کامل مطلق و بسیط من جمیع‌الجهات است. صفاتش عین ذاتش است. جهان یکسره فعل او است. سراسر گیتی مظهر اراده و مشیت او است. ارادهٔ او رقیب ندارد. هر عاملی از عامل‌ها و هر اراده و مشیتی از مشیت‌ها در طول مشیت او است نه در عرض آن.

فهرست کتاب اقتصاد اسلامی (دفتر سی و دوم)

پیشگفتار

درآمد

قلمروِ دین در امور دنیایی

فصل اول: مبانی نظام اقتصادی اسلام

۱. مبانی فلسفی و اعتقادی

۲. مبانی فقهی (کاربردی)

۳. مبانی ارزشی

فصل دوم: هدف‌های نظام اقتصادی اسلام

۱. تربیت و هدایت مردم

۲. قانون‌گرایی

۳. برقراری امنیت

۴. استقلال اقتصادی

۵. رشد اقتصادی

۶. عدالت اجتماعی ـ اقتصادی

فصل سوم: جایگاه دولت در اقتصاد

۱. اندازه دولت و بخش خصوصی

۲. وظایف و اختیارات دولت

برای مطالعهٔ بیشتر

کتابنامه

یادداشت‌ها

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
علی (ع) می‌فرماید: محتاج هرکه شوی اسیر او خواهی بود، بی‌نیاز از هرکه گردی با او برابر خواهی شد، و هرکه را مورد نیکی و احسان خود قرار دهی, فرمانروای او خواهی شد.
amir.fmd
سرمایه قرار دادن موقوف به دو چیز است: اول اینکه سرمایه مفید و مولد باشد؛ دوم اینکه در ملک مالک باقی باشد. یعنی مالک تا زمانی که مالک است می‌تواند سرمایه‌داری کند و منافع ملک را به خود اختصاص می‌دهد, ولی اگر کسی بخواهد مال را از ملک خود خارج کند (قرض) و در عین حال منافع آن را بگیرد به‌طوری‌که ضررهای متوجه به مال بر او وارد نشود ولی در قبال منافع تولید شده از آن مال دریافت قیمت کند، این عمل مسلماً باطل و ظلم است.
amir.fmd
منشأ طبیعی و غریزی مالکیت در اسلام, یا کار و تلاش فرد است و یا تملیک و بخشش؛ بر همین اساس در مواردی که هیچ‌یک از این دو وجود ندارد مانند سرمایه‌های طبیعی که انسان کاری روی آنها انجام نداده است مانند ماهی‌ها و جواهر دریا، علف‌های کوهی، جنگل‌ها و معدن‌ها مسلماً موجبی وجود ندارد که شخص را مالک آنها بدانیم.
amir.fmd

حجم

۶۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۶۲٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان