دانلود و خرید کتاب من عاشقم ولادیمیر مایاکوفسکی ترجمه حمیدرضا آتش بر آب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب من عاشقم اثر ولادیمیر مایاکوفسکی

کتاب من عاشقم

معرفی کتاب من عاشقم

کتاب من عاشقم سرودهٔ ولادیمیر مایاکوفسکی و ترجمهٔ حمیدرضا آتش بر آب است. انتشارات علمی و فرهنگی این مجموعه شعر روسی را روانهٔ بازار کرده است؛ همراه با توضیحاتی نظری درمورد فتوریسم و یک نمایشنامه.

درباره کتاب من عاشقم

کتاب من عاشقم یک مجموعه شعر روسی را در بر گرفته است. مترجم گفته است که ولادیمیر مایاکوفسکی، شاعری به‌غایت عاشق و تنها است؛ جان سرگردانی که هرگز مأوا و آرامی نیافت و سرگرمی‌ها و افتخارات پرنمود را یک‌سره به سخره گرفت و درعوض، خُردترین ذرهٔ حیات را به‌ظرافت پاس داشت. «تراژدی ولادیمیر مایاکوفسکی» که نمایشنامه‌ای حاوی دو پرده است نیز در این کتاب قرار گرفته است. بخش‌هایی از این کتاب هم به فوتوریسم و جنبش‌ها و شاعران پیرامون آن پرداخته است. مایاکوفسکی در اوایل پیش از انقلاب منتهی به سال ۱۹۱۷ میلادی به‌عنوان چهرهٔ برجستهٔ جنبش فوتورسیم در روسیه مشهور شد و از جمله امضاکنندگان مانیفست فوتوریست‌ها بود. مایاکوفسکی در طول زندگی حرفه‌ای خود کارهای متعدد و متفاوتی انجام داد؛ شعرهایی نوشت، نمایشنامه نوشت و کارگردانی کرد، در فیلم‌ها ظاهر شد، مجلهٔ هنری LEF را ویرایش کرد و در حمایت از حزب کمونیسم در طول جنگ داخلی روسیه پوسترهایی طراحی کرد. گرچه کارهای مایاکوفسکی مرتباً حمایت ایدئولوژیک و میهن‌پرستانهٔ او از ایدئولوژی حزب کمونیسم و تحسین شدید ولادیمیر از لنین را نشان می‌داد، رابطهٔ او با دولت اتحاد جماهیر شوروی همیشه پیچیده و غالباً پرتحرک بود.

می‌دانیم که شعر عرصه‌های گوناگونی را درنوردیده است. در طول قرن‌ها هر کسی از ظن خود یار شعر شده است و بر گمان خود تعریفی از شعر به‌دست داده است. حضور شعر در همهٔ عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و دیر و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است. آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ بدان‌گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده است.

خواندن کتاب من عاشقم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران شعر و ادبیات نمایشی روسیه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ولادیمیر مایاکوفسکی

ولادیمیر مایاکوفسکی با نام کامل «ولادیمیر ولادیمیروویچ مایاکوفسکی» در ۱۹ ژوئیهٔ ۱۸۹۳ به دنیا آمد و در ۱۴ آوریل ۱۹۳۰ درگذشت. او شاعر و درام‌نویسی فوتوریست و یک انقلابیِ روسی بود. تئاتر او به «تئاتر انقلاب» شهرت داشت. از ولادیمیر مایاکوفسکی به‌عنوان یکی از نوابغ هنر شوروی یاد می‌شود. او در آستانهٔ ۳۷سالگی با شلیک گلوله به زندگی خود خاتمه داد. مایاکوفسکی در اوایل پیش از انقلاب منتهی به سال ۱۹۱۷ میلادی به‌عنوان چهرهٔ برجستهٔ جنبش فوتورسیم در روسیه مشهور شد و از جمله امضاکنندگان مانیفست فوتوریست‌ها بود. مایاکوفسکی در طول زندگی حرفه‌ای خود کارهای متعدد و متفاوتی انجام داد؛ شعرهایی نوشت، نمایشنامه نوشت و کارگردانی کرد، در فیلم‌ها ظاهر شد، مجلهٔ هنری LEF را ویرایش کرد و در حمایت از حزب کمونیسم در طول جنگ داخلی روسیه پوسترهایی طراحی کرد. گرچه کارهای مایاکوفسکی مرتباً حمایت ایدئولوژیک و میهن‌پرستانهٔ او از ایدئولوژی حزب کمونیسم و تحسین شدید ولادیمیر از لنین را نشان می‌داد، رابطهٔ او با دولت اتحاد جماهیر شوروی همیشه پیچیده و غالباً پرتحرک بود.

بخشی از کتاب من عاشقم

«حقیقتش دیگر نمی‌شد تحمل کرد!

وجودم سراسر خشم و نفرت بود

داشتم منفجر می‌شدم

مثل سگی

که در قابِ ماهِ پیشانی‌بلند

به هرسویی زوزه می‌کشد.

گفتم باید از اعصابم باشد ...

رفتم بیرون هوایی بخورم.

کسی در خیابان تسلایم نمی‌داد.

زنی با صدای بلند از غروب دلپذیر می‌گفت.

طرف

آشنا بود

باید جواب عصربخیرش را می‌دادم.

آمدم جوابش را بدهم

اما احساس کردم

نمی‌توانم مثل آدم حرف بزنم.

این دیگر چه مصیبتی بود؟

خوابم یا بیدار؟

به صورتم دست کشیدم

همانی هست که بود

همان صورتی که به آن عادت داشتم.»

*

«پردهٔ اول

فضایی شاد حاکم است.

صحنه، شهری‌ست غوطه در تارعنکبوتِ کوچه‌ها.

جشن گدایان رونقی دارد و ولادیمیر مایاکوفسکی تنها ایستاده‌است.

رهگذران غذا می‌آورند؛ شاه‌ماهی آهنینی برساخته از سردرِ مغازه‌ای، کماجهای زرین بزرگ و چینهای مخمل زرد.

ولادیمیر مایاکوفسکی

سروران من!

شما بی‌زحمت روح مرا رفو بفرمایید

چراکه از خلأ چیزی تراوش نمی‌کند.

تُف آیا مایهٔ توهین است، نمی‌دانم.

من اما چون زنکی سنگی خشکیده‌ام.

دوشیده‌اند مرا.

سروران من

میلشان می‌کشد الساعه

شاعری برجسته برایشان برقصد؟

پیرمردی با گربه‌های سیاهِ خشکش وارد می‌شود.

نوازششان می‌کند. و او همه، محاسن است.

ولادیمیر مایاکوفسکی

بیابید این فربگان را

در خانه‌پوشال‌شان

و بکوبید شادمانه بر دفِ شکمهاشان!»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۹۹ صفحه

حجم

۶٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۹۹ صفحه

قیمت:
۲۰۰,۰۰۰
تومان