دانلود و خرید کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان راج پاتل ترجمه محسن صفاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان اثر راج پاتل

کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان

انتشارات:نشر چرخ
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان

کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان نوشتهٔ راج پاتل و جیسون دبلیو. مور و ترجمهٔ محسن صفاری است. نشر چرخ این کتاب تاریخ را منتشر کرده است؛ راهنمایی بر سرمایه‌داری، طبیعت و آیندهٔ کرهٔ زمین.

درباره کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان

کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان را تفسیری بسیار تأثیرگذار دانسته‌اند از اینکه انسان چگونه به جایگاه کنونی رسیده و چگونه می‌تواند به‌سوی ایجاد تمدنی عادلانه و پاینده پیش برود. کتاب حاضر که هفت فصل دارد، حاوی تحلیلی نو با مفهوم‌پردازی استادانه از تأثیرات سرمایه‌داری بر هفت سویهٔ مهم جهان مدرن است. راج پاتل و جیسون دبلیو. مور در کتاب حاضر، تاریخ جهان در چند صد سال گذشته را از منظر هفت چیزی روایت کرده‌اند که امروزه چنان در زندگی‌های ما در هم تنیده شده است که وضع فعلیشان گاه به چشممان دائمی و ازلی و ابدی مینماید. این دو نویسنده قصد داشته‌اند نشان دهند که این چیزها چطور و به چه کیفیتی به میان زندگی در چارچوب سرمایه‌داری کشانده شده است. مور و پاتل کوشیده‌اند نشان دهند که بدون مُهر بطلان زدن بر زیست‌بوم‌شناسیِ سرمایه‌دارانه، تداوم جهان ناممکن است. 

خواندن کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاریخ جهان در آینه هفت چیز ارزان

«در آلمان چنان که پیتر لاینبا می‌نویسد، «خواسته‌ی نخستین شورش بزرگ پرولتاریایی تاریخ مدرن، شورش دهقانان آلمان به سال ۱۵۲۵، بازگرداندن حقوق سنتی بر جنگل بود.» چنین حقوقی شامل حق استفاده از «“درخت‌های بادافکنده، درخت‌های ریشه‌کن‌شده و شاخه‌های درخودخمیده”، و [حتی] شامل [درخت‌هایی می‌شد] که “زنبورها در آن‌ها کندو داشتند و در آن‌ها عسل هم یافت می‌شد، اما تا جایی که شاخه‌های اصلی یا خود درخت به واسطه‌ی رنگ‌شان بریده نشوند.”» مردم برای سده‌ها در حال مبارزه برای سوخت و مواد اولیه‌ی ساختمانی بوده‌اند که می‌توانست از چوب به دست آید. یادآوری این موضوع از آن‌رو ارزش دارد که اغلب فراموش می‌شود انقلاب انرژی سرمایه‌داری نه با زغال‌سنگ بلکه با چوب آغاز شد ــ و با خصوصی‌سازی‌ای که حصارکشی جنگل‌ها اعمال می‌کرد.

بحث ما پیرامون تاریخ انرژی اروپا و امریکای شمالی برای آن نیست که به بررسی این تاریخ در برابر بررسی تاریخ انرژی در جاهای دیگر، برای نمونه چین، برتری دهیم. با وجود اثرات محدودی که حضور پلیس جنگل داشت، جنگل‌زدایی بزرگ یک‌هزار سال پیش در چین پیامدهایی داشت که امروزه هنوز ادامه دارد: سهم سرانه‌ی کشور از اندوخته‌ی جنگل، با ملاک ده متر مکعب، یک‌هشتم میانگین جهانی است. اما زیست‌بوم‌شناسی جهانی چین عزم کشورگشایی نداشت. کاری که اروپا در پی آن بود.

بررسی انرژی در اروپا به دلیل استفاده‌ی متفاوت از سوخت (گونه‌ای طبیعت ارزان) همانا بخشی درونی از زیست‌بوم‌شناسی سرمایه‌دارانه است. انرژی ارزان راهی برای گسترش ــ و در مواردی جانشینی برای ــ کار ارزان و تیمارداری ارزان است. اگر غذای ارزان شیوه‌ی عمده‌ی سرمایه‌داری برای کاهش صورت‌حساب دستمزدهاست، انرژی ارزان اهرمی حیاتی برای پیش‌بُرد بهره‌وری کار است. این دو می‌توانند چون دنباله‌ای منطقی برای یکدیگر عمل کنند، اگرچه تاریخ واقعی پیچیده‌تر است. نخست، دهقانان باید از زمین‌های مشترک بیرون انداخته شوند. دوم، کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که این کارگران را استخدام می‌کنند باید با یکدیگر در رقابت باشند. همچنین، اگرچه تاریخی بلندمدت از کار کشیدن زیاده از حد کارفرمایان از کارکنان وجود دارد، در پایان، سرنوشت مبارزه‌ی رقابتی بین سرمایه‌داران را بهره‌وری کار تعیین می‌کند. ما بیش‌تر بر این باوریم که بهره‌وری کار ــ به معنای تولید کالای بیش‌تر در ساعت به طور میانگین ــ را ماشین‌ها تعیین می‌کنند. اما عملکرد ماشین‌های سرمایه‌داری با استفاده از جلوه‌های طبیعت فراانسان به دست می‌آید؛ منابعی که باید ارزان باشند، زیرا تقاضا برای آن‌ها بی‌کران است. به همین دلیل، حصارکشی زمین‌های مشترک با حصارکشی دنیای زیر زمین هم‌زمان شد. درست در همان زمانی که زندگی دهقانان در انگلستان سده‌ی شانزدهم زیرورو شد، معادن بزرگ زغال‌سنگ کشور در حال بیرون دادن هزاران تُن زغال‌سنگ بودند. این‌جا، در توصیف ما از سرمایه‌داری، لایه‌ی تازه‌ای از ارزانی جلوه‌گر می‌شود: کارخانه‌ی جهانی سرمایه‌داری نه‌تنها نیازمند مزرعه‌ی جهانی و خانواده‌ی جهانی بلکه همچنین نیازمند معدن جهانی است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۲۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۳۷۳ صفحه

حجم

۶۲۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۳۷۳ صفحه

قیمت:
۱۳۲,۰۰۰
تومان