دانلود و خرید کتاب سبب شناسی اعتیاد غفار بهارلو
کتاب سبب شناسی اعتیاد اثر غفار بهارلو

کتاب سبب شناسی اعتیاد

نویسنده:غفار بهارلو
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سبب شناسی اعتیاد

کتاب سبب شناسی اعتیاد؛ تحلیل زیستی - روانی - اجتماعی نوشتهٔ غفار بهارلو (دانشجوی دکترای مشاوره در زمان چاپ این اثر) است و انتشارات ارجمند آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب سبب شناسی اعتیاد

اعتیاد به‌راستی یکی از دغدغه‌های مهم بشریت در سده اخیر است. به نظر می‌رسد با وجود تحقیقات و تألیفات بی‌شمار در این زمینه، آمار اعتیاد نه‌تنها کاهشی نداشت، بلکه بعضاً شاهد افزایش آن هستیم. در کتاب سبب شناسی اعتیاد در مورد انواع مواد و اعتیاد، نظریات مربوط به سوءمصرف و وابستگی، و سایر موضوعات مشابه صحبت نمی‌شود؛ چراکه در کتاب‌های دیگر هزاران بار، به این موارد پرداخته شده است.

مؤلف علاوه‌بر بیان محدودیت‌های نظریات قبلی، به روشی متفاوت، جدید و موشکافانه به سبب‌شناسی اعتیاد می‌پردازد و در این زمینه مدلی سه عاملی ارائه می‌دهد. علاوه‌برآن در فصل دوم به مقوله‌بندی ویژگی‌های شخصیتی معتادان می‌پردازد و پنج ویژگی عمومی و مهم برای معتادان را تببین می‌کند که آشنایی با این پنج ویژگی، بسیاری از معماها در مورد فرد معتاد را پاسخ می‌دهد. و نهایتاً در فصل آخر لیستی جامع از باورها و شناخت‌هایی که اعتیاد را تسهیل می‌کنند و یا موجب گرایش فرد به اعتیاد می‌شوند، جهت آشنایی درمانگران و پژوهشگران آورده شده است.

خواندن کتاب سبب شناسی اعتیاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به روان‌درمانگران حوزهٔ اعتیاد پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب سبب شناسی اعتیاد

«سبب‌شناسی یک بیماری، درمانگر را جهت انتخاب روش درمان و پیشگیری، آگاه می‌کند و از این جهت اهمیت فراوان دارد. تا زمانی که سبب‌شناسی به‌درستی انجام نشود، در واقع برنامه‌ای برای پیشگیری و درمان بیماری نمی‌توان داشت. در سبب‌شناسی، منشأ و علت بیماری شناسایی می‌شود و با توجه به علت، طرحی برای درمان انتخاب می‌گردد.

دیدگاه‌های متفاوتی در تبیین بیماری‌های روانی و همچنین درمان آنها وجود دارد. چهار رویکرد مهم در تبیین بیماری‌ها، رویکردهای زیست - پزشکی، روانکاوی، رفتاری، و شناختی هستند؛ اما امروزه روان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر بیماری‌های روانی بر اساس مدل آسیب‌شناسی"زیست - محیطی" قابل توضیح می‌باشند. طبق این الگو، زمانی فرد دچار اختلال روان‌تنی می‌گردد که هم آسیب‌پذیری جسمانی و هم عامل استرس وجود داشته باشد. در مورد اعتیاد شاید بتوان گفت وضعیت از این هم پیچیده‌تر است. چون برخی افراد، اعتیاد را کاملاً یک بیماری زیستی می‌پندارند و برخی، یک بیماری روان‌شناختی، و برخی هم آن را کاملاً یک پدیده جامعه‌شناختی در نظر می‌گیرند.

سبب‌شناسی بیماری‌های روانی، مثل سایر بیماری‌ها، نیازمند مبانی جهانی است و همان‌گونه که در بیماری‌های جسمی متداول است، مطالعهٔ این‌گونه بیماری‌ها نیز نیازمند معیارهای قابل قبولی برای تشخیص می‌باشد. به عبارت دیگر، لازم است تشخیص بر پایهٔ علت، استوار باشد تا مشخص گردد این علت، وراثت است یا فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌ها، یا مسمومیت و یا استرس.

به همین دلیل طی دهه‌های گذشته، تلاش‌های معطوف به شناسایی عوامل زمینه‌ساز و علل اعتیاد در گروه‌های مختلف افراد، افزایش یافته است. تحقیقات و نظریه‌پردازی‌های اخیر، ده‌ها دلیل برای گرایش افراد به سمت مصرف مواد و به طور کلی اعتیاد، کشف کرده‌اند که این عوامل را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: زیستی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی. همان‌طور که گفته شد، هر دسته شامل ده‌ها علل دیگر می‌باشد که در اینجا فقط مهم‌ترین موارد همراه با توضیح مختصری توضیح داده می‌شوند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۹۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۱۹۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان