دانلود و خرید کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی تومو کاسا ترجمه مهیار گنج آبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی اثر تومو کاسا

کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی

معرفی کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی

کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی: آینده‌نگری، اطلاعات و سیاست‌گذاری نوشته تومو کاسا و ترجمه مهیار گنج آبی است. این کتاب را انتشارات دیده‌بان منتشر کرده است. این کتاب موضوع اول یعنی آینده‌نگری را از پیشگویی و پیش‌بینی‌کردن متمایز می‌کند. برخلاف پیش‌بینی‌کردن، آینده‌نگری به دنبال شناخت عمیق‌تر از تغییر بوده و تعدادی جایگزین را مطرح کرده و به دنبال بهترین برآورد نیست.

درباره کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی

اطلاعات به‌صورت طبیعی و ذاتی به دنبال پیش‌گویی هستند، به این معنا که از طریق استنتاج انجام می‌شوند. نتیجه‌گیری‌های وسیع‌تر بر اساس الگوهای مشخص شده در شواهد هستند. به‌عنوان‌مثال در طول جنگ سرد، اگر تحلیلگران اطلاعاتی ساختمان ذوزنقه شکلی را در اتحاد جماهیر شوروی می‌دیدند، قطعاً استنباط یا پیش‌بینی می‌کردند که آن ساختمان یک پایگاه موشکی زمین‌به‌هوا است؛ اما این پیشگویی‌های مبتنی بر استنتاج لزوماً در کوتاه‌مدت انجام می‌شوند. این پیشگویی‌ها بیشتر درباره حال بودند تا به آینده بپردازند و اطلاعات - حداقل اطلاعات خارجی مرسوم - برای انجام ارزیابی‌های بلندمدت‌تر طراحی شده بودند؛ به‌ویژه به این خاطر که در بیشتر کشورها ایالات متحده در صدر آنها از آن اطلاعات برای تفکر درباره اقدامات کشور در آینده استفاده نمی‌شد. برای کشورهای کوچک این مسئله قابل‌قبول است؛ بیشتر مواقع آنها با اطمینان، دنیا را به‌عنوان چیزی معین در نظر می‌گیرند و بر اساس آن خود را تطبیق می‌دهند. بااین‌حال، انجام چنین کاری حتی برای آنها نوعی تناقض بود. هر چه این مسئله برای آنها بااهمیت‌تر بود، برای تأثیر بر روند آن بیشتر تلاش می‌کردند. این کتاب غنی و کم‌حجم بحث‌های بسیاری را شامل می‌شود. این کتاب با آینده‌نگری شروع و با اطلاعات ختم می‌شود.

خواندن کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به علوم سیاسی مناسب است.

بخشی از کتاب پیش به سوی اطلاعات راهبردی

«آینده‌نگری به دنبال پیش‌بینی نیست، بلکه طیف کلی از گزینه‌های آینده را نشان می‌دهد و درباره هر گزینه سؤال «چه می‌شود اگر» را مطرح می‌کند. آینده‌نگری فرایندی نظام‌مند برای ارزیابی احتمال به واقعیت تبدیل‌شدن هر گزینه و بیان مطلبی جامع و مستدل درباره گزینه‌های موجود در موارد مختلف است. اصول آینده‌نگری در اطلاعات راهبردی ادغام شده‌اند. این فصل با تعاریف مفهومی شروع و درباره قالب ذهنی و فرایند آینده‌نگری ادامه می‌یابد. هدف واحد این فصل معرفی اصول، فرایندها، مفاهیم و قالب ذهنی آینده‌نگری برای حوزه اطلاعاتی به‌منظور افزایش شناخت مشترک بازیگران از نقاط قوت و ضعف آن است. بخش‌های مشترک از قبیل ارتباطات، شباهت‌ها و تفاوت‌ها بین آینده‌نگری و اطلاعات نیز موردبحث قرار می‌گیرند.

مفاهیم

حوزه آینده نوعی اصطلاح جامع برای این حوزه است که مسائل مرتبط با آینده را در معنای وسیع آن مطالعه می‌کند. این حوزه گستره‌ای را مشخص می‌کند که شامل تعداد زیادی کارکرد، اصل، روش، الگو و رویکردهای رشته‌ای از قبیل آینده‌نگری، مطالعات آینده، برنامه‌ریزی بلندمدت، تحلیل راهبردی، اطلاعات از مسائل بلندمدت آمار و ... می‌شود. بااین‌حال، برخی از اینها تنها به‌صورت ضعیفی با یکدیگر در پروژه‌های واقعی ارتباط پیدا می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، کار اطلاعاتی که روش‌های احتمالی القاعده در آینده را بررسی می‌کند، در حوزه آینده طبقه‌بندی می‌شود. پیش‌بینی به دنبال برآورد خطی کم‌وبیش نظام‌مند، اظهارات، تخمین، پیشگویی وقایع به‌شدت محتمل آتی است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان